2011. október 15., szombat

Hibrid mozdony Svájcból

A Stadler céget nem hiszem hogy bárkinek is be kellene mutatnom. Akinek még esetleg nem tűnt volna fel, a Flirt motorvonatokat ők gyártják, Pusztaszabolcson van egy nagy karbantartóbázisuk, illetve Szolnokon egy kocsiszekrény gyáruk.

A Svájci cég most est hibrid mozdonyt mutatott be, melyből a svájci vasutak rendelt 30 darabot. Miért is különleges ez a mozdony? A vasútüzem egyik nagy problémája, hogy a fővonalak általábanvillamosítottak, mert a villamos vontatás gazdaságosabb. A teherszállításra használt iparvágányok viszont szinte mindig hiányzik a felsővezeték, általában a rakodás miatt, vagy pedig az iparterület sajátosságai miatt. Ezért is kellemetlen, hogy amikor egy gyár területéről kell kihúzni a megrakott vagonokat, akkor ahhoz dízel mozdonyt használnak, de lehet, hogy 500m-el arrébb már van felsővezeték. A mozdonycseréket pedig általában csak később végzik el, vagyis elég nagy szakaszon a drága és nem túl környezetbarátdízel vontatást használják a felsővezeték alatt.
További gond lehet, hogy a tehervagonok mozgatására használt kisebb teljesítményű mozdonyokkal nem lehet a fővonalon nagyobb szerelvényeket továbbítani. A fenti problémákat hivatott orvosolni a Stadler új Eem 923 típusú mozdonya. A jármű elektromos és dízel üzemmódban is képes működni.
Elektromos üzemmódban a 16kV/16,7Hz-es német/osztrák/svájci illetve a 25kV/50hz-es(Magyarországon is alkalmazott) felsővezetékrendszereket is képes használni. Elektromosan táplálva 1500kW teljesítményű, és 120 km/órás végsebességre képes, így használható villamosított vonalakon történő kocsirendezés mellett fővonali tehervonat továbbításra is. A mozdony lényege azonban az, hogy bármikor át képes váltani dízel üzemmódba, amikor is saját motorját használva, igaz csak 290kW-al de tud nem villamosított iparvágányokon is dolgozni. A gyártó kérésre képessé teszi a járművet több egységes üzemre (amikor több összekapcsolt mozdony egy vezérlőállásból irányítható) illetve, mivel a teljesítménye akár ingavonatok továbbítására is képessé teszi, távvezérlési opciói is beépíthető.

A mozdony a svájci síneken 2012 elején jelenhet meg, mivel a svájci vasúttársaság 30 darabot rendelt belőle, összesen 88 millió svájci frank értékben.

Részletes technikai paraméterek:
Angolul, Németül, Franciául
Képek: Landbote.ch

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése