2016. december 3., szombat

Akkumulátor vagy hidrogén? Az elektromos autó nagy kérdése

Egyre több zöld rendszámos jármű bukkan fel az utakon, de még mindenki furcsán néz amikor hangtalanul elsuhannak mellettük. Még mindig sokan drága játékszernek tekintik őket, de kérlelhetetlenül szaporodnak az elektromos autók világszerte.

Ha már itt tartunk mi is az az elektromos autó, és milyen fajtái vannak?
A Hibrid gépkocsit egy elektromos motorral kombinált benzinmotor hajtja, a járműben lévő akkumulátor kis kapacitású, külső forrásból tölteni nem lehet, kizárólag a fékezésnél visszanyert energiát tárolja, majd gyorsításkor ezzel az energiával hajtja a villanymotort.
A konnektoros hibrid (PHEV - Plug-in Hibrid Electriv Vehicle) már nagyob kapacitású akkumulátorral rendelkezik, van lehetőség az akkumulátort külső forrásból tölteni, de annak lemerülése után, vagy nagyobb terhelés után a benzinmotor is hajtja a járművet
Az akkumulátoros elektromos járművek (BEV - Battery Electric Vehicle) meghajtása elektromos motorral kizárólag a nagy kapacitás akkumulátorról történik, ez külsőleg tölthető, legtöbb esetben speciális hálózatról is a töltési idő csökkentése érdekében.
Az üzemanyagcellás elektromos jármű (FCEV - Fuel Cell Electric Vehicle) meghajtása hidrogén segítségével történik, amit a fedélzeten lévő üzemanyag cella alakít elektromos árammá, és a villanymotorok mozgatják a járműveket.

De miért van az hogy bár hibrid járműből rengeteg típus közül választhatunk, konnektoros hibridből is látunk párat, a zöld rendszámos halkan suhanó akkumulátoros autókkal is összefutottunk már, hidrogénes járművel nem nagyon találkoztunk.

A válasz nagyon egyszerű, a legtöbb gyártó az akkumulátoros táplálás mellett tette le a voksát.
A piacon jelenleg összesen 2 fajta üzemanyagcellás jármű van jelen. A Toyota Mirai, és a Hyundai ix35.

A fő probléma a hidrogén jellegében van. Nem elég hogy a hőmérsékleti tartomány amiben tartani kell nagyon kicsi és az is iszonyatosan alacsonyan van (-252C° és -259C° között) még helyre is rengeteg foglal. Ahhoz hogy egy jármű meghajtásához elég nagy mennyiséget tudjunk bezsúfolni a tankba két lehetőség van, vagy összepréseljük a gázt, vagy cseppfolyósítjuk.
Tehát van egy gázunk amit nagyon hidegen, nagyon pontos hőmérsékleten és vagy cseppfolyósan, vagy nagy nyomáson kell tartanunk.

Tehát adott a probléma, hogy ha van adott egységnyi elektromos áramunk, akkor azzal hogyan tudjuk meghajtani a járművünket. Akkumulátor esetén, az energiát el kell szállítanunk a töltés helyére, át kell alakítanunk egyenárammá, bele kell tölteni a jármű akkumulátorába és hagy menjen!

Nézzük a hidrogént, az elektromosságot át kell alakítanunk egyenárammá, vízbontással előállítjuk a hidrogént, azt vagy összesűrítjük vagy cseppfolyósítjuk, beletankoljuk a kocsiba, ott az üzemanyagcella vissza alakítja árammá, és azzal meghajtjuk a járművet.

Melyik tűnik egyszerűbbnek? De egye fene fejeljük még meg ezt az egészet hatásfokokkal, nézzük meg hogy 100kWh-nyi elektromosságból mennyit tudunk felhasználni a járművünkben:


Azt hiszem most már tiszta, hogy miért elérhető egyre több konnektoros autó típus, de miért van csak 2 fajta hidrogén hajtású autó.
Ha még mindig nem egyértelmű akkor még két kép elgondolkoztatónak:
 ,
Elektromos autó töltőhálózat Budapesten
Hidrogén töltőállomások Európában



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése